loading...
سراب اسپورت | اخبار ورزشی شهرستان سراب
برزگر بازدید : 717 پنجشنبه 09 مهر 1394 نظرات (0)

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

با افزایش سن تغییرات متعددی در قسمتهای مختلف بدن ایجاد می شود و دراین میان قلب ، ریه ها، سیستم عصبی ، عضلات و استخوانها دچار تغییرات ناشی از افزایش سن خواهند شد. همچنین قدرت عضلات قلب کاهش می یابد و ظرفیت ریه برای جذب اکسیژن کم می شود.

همه این موارد موجب محدود شدن فعالیت و حرکت می شود و بی حرکتی نه تنها بیماریهای جسمی بسیاری را به دنبال خواهد داشت بلکه موجب تنهایی و افسردگی نیز خواهد شد. مشکل دیگری که با بی حرکتی به وجود می آید، عدم توانایی انجام کارهای روزمره و وابستگی به دیگران است.

حال می خواهید با این تغییرات مقابله کنید؟ پس به نکات زیر توجه نمایید:

*فعالیت و ورزش منظم در طول عمر، به خصوص سنین بالا عامل حفظ و حتی تقویت ظرفیتهای قلبی، ریوی ، عصبی و اسکلتی است.

*با فعالیت ورزشی می توان مرگ و میر ناشی از بیماریهای عروقی قلب، سرطان روده بزرگ و افزایش قند خون بزرگسالی را کاهش داد. همچنین فعالیت فیزیکی در کنترل چاقی، کلسترول بالا و فشار خون موثر است.

* فراموش نکنید که ورزش یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن استخوانها است.

*ورزش از افسردگی های دوران پیری جلوگیری می کند و از سوی دیگرفواید زودرس ورزش شامل بهبود تعادل و هماهنگی، افزایش قدرت عضلانی ، افزایش انعطاف پذیری و متابولیسم هوازی بدن است.

بدین ترتیب اگر می خواهید کمتر به اطرافیان وابسته باشید، کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید، زندگی شاداب داشته باشید و هزینه کمتری را صرف درمان کنید همراه با ما ورزش کنید. بدون شک همه ما از کودکی تا سالمندی در هر سطحی از سلامتی به ورزش نیاز داریم. امروزه حتی برنامه های ورزشی خاصی برای افرادی که به بیماریهایی نظیر نارسایی قلبی- عروقی، فشارخون بالا، افزایش قند خون ، پوکی استخوان، افسردگی ، سرطان دستگاه گوارش و چاقی مزمن مبتلا هستند، طراحی و آموزش داده می شود.



یکی از این ورزشها که برای عموم افراد اعم از زن و مرد مهم است ورزش انسان ساز کوهنوردی است که ما در این مقاله سعی نموده ایم به اموزش مقدماتی و پیشرفته ان نگاهی گذرا داشته باشیم.

آموزش کوهنوردي

طنين آرام ضربان قلب آواي سلامتي است و در اين ميان مي توان با ورزش شادابي و سلامت خود را حفظ کنيم. بدون شک کوهنوردي ورزشي مفرح و بسيار مفيد طبيعي است که در ساليان اخير سخت مورد توجه همگان قرار گرفته و خيل رهروان به کوهستان و طبيعت روز افزون شده است. به همين بهانه آموزش کوهنوردي را در چندين قسمت براي شما عزيزان در نظر گرفته ايم.

آموزش مقدماتي

تعريف کوه: به ارتفاعات بلندتر از 600 متر نسبت به زمينهاي اطراف آن کوه مي گويند.

مراحل ورزش کوهنوردي

1- کوه پيمايي: پيمودن تپه ها و کوه هاي خاکي آسان و راه هاي مال روي کوهستاني براي تمرين و فراگرفتن اصول مقدماتي کوهنوردي.

2- کوهنوردي: نور ديدن کوه ها بي آن که پاي بند مسير يا منطقه اي باشيم با رعايت کليه اصول، مقررات و قوانين کوهنوردي با استفاده از وسايل فني.

3- سنگ نوردي: پيمودن عمودي صخره ها و ديواره ها را با استفاده از دست و پا ، با وسايل فني و بدون وسايل فني را سنگ نوردي مي گويند.

4- يخ و برف نوردي: پيمودن مسيرهاي يخي و برفي را با استفاده از ابزار و وسايل مخصوص يخ، برف نوردي مي گويند.

5- Dry Tooling: پيمودن مسيرهاي عمودي يخي و سنگي را با استفاده از ابزار يخ نوردي (تبر و کرامپون) را Dry Tooling مي گويند.

6- غار نوردي: پيمودن غارها و شکافهاي عمودي و افقي درون زمين را غار نوردي مي گويند.

7- ورزشهاي هوايي: فرود از ارتفاعات توسط وسيله مخصوص (کايت ، پاراگلايدر ، چتر و... ) را ورزش هوايي مي گويند. هر کدام از موارد فوق داراي درجاتي از آموزشهاي کارآموزي تا مربيگري پيشرفته دارد.


اصول اوليه کوهنوردي

استفاده از کوهستان و طبيعت زيبايش و لذت بردن از آن نياز به رعايت اصول و مقرراتي دارد که رعايت هر يک از آنها در تندرستي و سلامتي کوهنورد بسيار موثر است:

1- هرگز تنها به کوه نرويد.

2- از مسيرهاي عمومي و علامت گذاري شده حرکت نماييد.

3- به خانواده، دوستان، قرارگاهها، و پناهگاهها مسير کوه پيمايي خود را اطلاع دهيد و پس از بازگشت نيز به تمامي کساني که اطلاع داده ايد خبر بازگشت خود را اعلام نماييد.

4- صعود خود را صبح زود آغاز کنيد. هميشه طوري برنامه ريزي کنيد که وقت اضافي براي استراحت، بازگشت و حوادث پيش بيني نشده داشته باشيد.

5- وضعيت هوا را به طور دائم در نظر داشته باشيد.

6- برنامه و زمان بندي دقيقي براي کوه پيمايي تنظيم نماييد.

7- هميشه يک سوت و يک چراغ قوه به همراه داشته باشيد.

8- قبل از آغاز برنامه اطمينان حاصل نماييد که کليه امکانات لازم براي کوه پيمايي را به همراه داريد.

9- هرگز از ساک و کيف به جاي کوله پشتي استفاده نکنيد.

10- قدم ها را با مکث برداريد و در شيبهاي تند روي هر پا اندکي استراحت نماييد.

11- کفش و لباس مناسب فصل را بپوشيد و هميشه لباس اضافي نيز به همراه داشته باشيد.

12- اگر برنامه شب ماني داريد قبل از تاريک شدن هوا اقدام به برپايي چادر و کمپ نماييد.

13- هميشه يک کيف کمکهاي اوليه همراه خود داشته باشيد.

14- يک کيسه کوچک زباله در کوله پشتي خود داشته باشيد و فراموش نکنيد که کوه هميشه بايد تميز باشد تا قابل استفاده مجدد براي شما و ديگران باشد.

با يک قدم دم و با قدم ديگر بازدم را انجام دهيد ، فراموش نکنيد که تنفس را از راه بيني انجام دهيد و در شيبهاي تند با هر قدم يک دم و يک بازدم انجام دهيد

15- طول و سختي مسير صعود براساس توانايي ضعيف ترين فرد گروه انتخاب شود.

16- افراد گروه در يک برنامه کوه پيمايي بايد از آمادگي جسماني و رواني مناسب برخوردار باشند.

17- افراد گروه نبايد اختلاف سني زيادي با هم داشته باشند و تا اندازه اي يکدل و هم سليقه و هم اخلاق باشند.

18- هر گروه حداقل بايد يک مربي درجه (3) کوه پيمايي به همراه خود داشته باشد.

19- در مسيرهاي برفي، از سرخوردن بدون کنترل خودداري نماييد.

20- اگر مشکلي پيش آمد و يک نفر مصدوم در گروه به همراه داريد قبل از اتلاف وقت به طرف پايين حرکت نماييد.

21- کروکي ، نقشه و قطب نما يا G.P.S همراه داشته باشيد.

22- اندازه قدمها و گامها به اندازه عرض شانه ها برداشته شود.

23- با يک قدم دم و با قدم ديگر بازدم را انجام دهيد و تنفس را از راه بيني انجام دهيد و در شيبهاي تند با هر قدم يک دم و يک بازدم انجام دهيد.

24- هيچ وقت بدون اجازه سرپرست از تيم جدا نشويد.

25- در سربالايي ها و شيبهاي تند به صورت زيگزاک حرکت نماييد تا شيب مسير شکسته شود.

26- در سربالايي و سرازيريها با تمام کف پا راه برويد.

27- از حرکت با بغل پاها در سرازيري ها خودداري کنيد.

28- در صعود، هميشه سنگيني خود را به جلو و در فرود سنگيني خود را به عقب متمايل نماييد.

29- قبل از حرکت ابتداء تمرينات ورزشي و حرکات کششي را حتماً انجام دهيد.

30- در ابتدا حرکت هر نيم ساعت 10 دقيقه استراحت و سپس زمان حرکت زيادتر و زمان استراحت کمتر مي گردد (به ازاي هر يک ساعت حرکت 10 دقيقه استراحت نماييد)

31- در هنگام استراحت و حرکت، خوردن آب و تنقلات و شيريني جات را فراموش نکنيد.

32- بعد از توقف ، کوله پشتي و پشت خود را به طرف آفتاب قرار دهيد و بلافاصله لباس گرمکن و بادگير خود را بپوشيد.

33- در هنگام حرکت از پوشيدن لباس اضافي خودداري نماييد و هنگام توقف آنها را بپوشيد.

34- پاها را روي زمين نکشيد بلکه اندکي از زمين بلند کنيد و دستها را آزاد نگهداريد.

35- هر 125 قدم حدود 100 متر مي باشد و مسافت پيموده شده را مي توان به اين صورت محاسبه نماييد.

36- در صخره نوردي هميشه 3 نقطه از بدن بايد درگير سنگ باشد.

37- آهسته و منظم حرکت کنيد.

38- براي شروع کوه پيمايي سعي کنيد تابستان و اوايل پاييز را انتخاب کنيد.

39- از ريزش و جا به جا کردن سنگ خودداري نماييد.

40- اگر گُم شديد در فرود آمدن از کوه عجله نکنيد، با مشورت بهترين راه را پيدا کنيد.

41- مسير صعود را با سنگ چين علامت گذاري نماييد تا در زمان برگشت دچار اشتباه و گُم کردن راه نشويد.

42-زمان فرود اغلب ? صعود مي باشد، با اين محاسبه زمان و توان خود را تقسيم بندي نماييد.


وسایل کوهنوردی (پوشاک عمومی)

کفش

1- کفش سبک کوهپیمایی: این کفش دارای وزنی سبک و زیره ای نازک دارد که در فصول خشک سال می توان از آن استفاده نمود و وزن این کفش بین 800 تا 1300 گرم است.

2- کفش نیمه سنگین کوه پیمایی: دارای زیره ای ضخیم تر، لایه چرمی در کف کفش، مقاوم بودن رویه چرمی، ساق بلند و در مقابل سرما و خیس شدن مقاوم تر است و در ناهمواریها و ارتفاعات کوهستان به کار می رود.

3- کفش سنگین کوهنوردی: این کفش دارای زیره ای کلفت تر از نوع اول است و یک لایه تخت چرمی یا لاستیکی علاوه بر زیره اصلی نیز دارد. رویه آن چرمی است و نسبتا ضخیم می باشد وزن این کفش بین 1400 تا 2000 گرم است و دارای ساقه ای بلند و زبانهای بلند می باشد.

4- کفش دوپوش و سه پوش: در این کفش 2 یا 3 کفش توی هم می روند. کفش بیرونی از نوع سنگین کوهنوردی است و در بعضی از آنها کفش بیرونی از جنس لاستیک یا فایبرگلاس و پوشش داخلی از نوع گرتکس می باشد. پوشش داخلی بسیار سبک و نرم می باشد و وزن آن حدود 3600 تا 4000 گرم است.


5- کفش ترکیبی: نوعی کفش کوهنوردی سنگین است که در فصول مختلف قابل استفاده می باشد و ضد آب بوده و برای صعودهای بلند چند روزه مناسب می باشد( فراموش نکنید که کفش هر چه که باشد باید یک نمره بزرگتر از پا باشد)

6- کفش سنگ نوردی: این کفش دارای یک کف صاف از لاستیک نرم با قابلیت اصطکاک زیاد می باشد. دور کفش یک نوار لاستیکی وجود دارد که به وسیله آن امکان گیر کردن پا را در درون شکاف ها راحت تر می کند.

جوراب

جوراب کوهنوردی بلند و تا زیر زانو می باشد و حتماً باید پشمی باشد تا در زمستان پا را گرم نگه دارد. یک نوع جوراب دیگر نیز هست که از جنس گرتکس می باشد ، خاصیت گرتکس این است که درون پا را گرم نگهداری می کند و از عرق کردن پا جلوگیری می نماید.

شلوار کوهنوردی

این شلوار از جنس پشم و گرم برای زمستان و نازک برای فصل تابستان و دارای جیب های متعددی می باشد. نوعی از آنها کوتاه می باشد که در سنگ نوردی از آن استفاده می شود.

حدود 50 درصد از گرمای بدن از طریق سر خارج می گردد لذا داشتن کلاه در سرما و گرما برای یک کوهنورد لازم می باشد

پیراهن

پیراهن باید راحت باشد نه تنگ و نه خیلی گشاد جنس آن باید از نوع پنبه و کتان باشد تا باعث عرق کردن نشود. گفتنی است که در زمستان می توان علاوه بر پیراهن از پلار نیز استفاده کرد.

کلاه

حدود 50 درصد از گرمای بدن از طریق سر خارج می گردد لذا داشتن کلاه در سرما و گرما برای یک کوهنورد لازم می باشد. در سرما جلوی سردی هوا را می گیرد و در گرما جلوی تابش آفتاب را می گیرد. کلاه زمستانی معمولاً از جنس پشم یا پلار می باشد و کلاه تابستانی دارای نقاب جلو و کلاه گرد و دوره دار می باشد و از جنس کتان و پارچه ای می باشد.

دستکش

دستکش در تابستان از جنس نخی و چرمی و در زمستان از جنس پشمی، گرتکس و دو لایه می باشد. دستکش باید اندازه دست باشد تا روی آستین را بپوشاند و در بعضی از آنها در قسمت بالای مچ دارای بند و بست مخصوص می باشد و باید تا مچ دست را کاملاً کیپ نماید.


کیف کمکهای اولیه

یکی از ضروریات یک کوهنورد می باشد این کیف حاوی مقداری باند، پماد، چسب، مواد ضدعفونی کننده و باند کشی و غیره می باشد.

کیسه خواب

مهمترین وسیله شب مانی در کوهستان است که علاوه بر استراحت شبانه، از آن می توان در طول روز جهت نگهداری و استراحت شخص مصدوم نیز استفاده نمود. کیسه خواب معمولاً از جنس پر یا الیاف مصنوعی و یا ترکیبی می باشد. کیسه خوابهای پر سبک، گرم و کم حجم هستند. کیسه خوابهای الیاف مصنوعی ارزان تر می باشند و در ارتفاعات پایین تر مورد استفاده قرار می گیرند. نوع جدید کیسه خوابها از نوع گرتکس می باشد و سرمای تا 20 و 30 درجه زیر صفر را تحمل می کند.


زیر انداز

قوی ترین کیسه خوابها نیز نیاز به زیرانداز دارند زیرا سرما همیشه از طریق زمین به بدن منتقل می شود لذا یک زیر انداز از جنس فوم یا ابر فشرده برای جلوگیری از سرما و رطوبت زمین و انتقال آن به کیسه خواب بسیار مؤثر می باشد. یک نوع زیرانداز دیگر نیز وجود دارد که مانند تشک قابل بار کردن می باشد. فراموش نکنید که زیرانداز نباید زیاد سنگین باشد و اندازه آن حداقل باید به اندازه کیسه خواب باشد.

کوله پشتی

تمام وسایل مورد نیاز یک کوهنورد باید درون وسیله ای قرار گیرند که این وسیله کوله پشتی می باشد. کوله پشتی ها با توجه به نوع استفاده، از نظر حجم و کاربرد به چندین نوع تقسیم می شوند:

از نظر حجم به 25 لیتر، 40 لیتر، 50 لیتر،60 لیتر ،70 لیتر ، لیتر 80،90 لیترو بیشتر می باشد و از نظر کاربرد به کوله های کوهنوردی و کوله های سنگ نوردی تقسیم می شوند.


کوله های کوهنوردی بلند، جادار و جیب دار می باشند و کوله های سنگ نوردی بدون جیب تا هنگام عبور از تنورها و لای سنگها به جایی گیر نمی کنند. کوله ها باید دارای بند و بست مخصوص جهت بستن و حمل زیرانداز، کلنگ و غیره باشند و بندهای روی شانه باید قابل رگلاژ باشند. کوله باید دارای بند سینه و کمر باشد این بندها در سر پایینی ها نقش بسیار مؤثری دارند زیرا جلوی ضربه زدن به شانه و کمر را می گیرد. رنگ کوله پشتی بهتر است از رنگهای شاخص و قابل رویت و تشخیص باشد مثل رنگهای زرد، آبی ، قرمزو فسفری. همچنین کوله پشتی باید متناسب با قد و جثه هر شخص باشد. جنس کوله پشتی ها باید از پارچه ضد آب باشد و علاوه بر آن از روکش مخصوص نیز باید استفاده نمود.




نگهداري وسايل کوهنوردي

کفش، کوله، کيسه، کلاه، دستکش و غيره وسايلي هستند که بايد از آنها مراقبت ويژه اي نمود و در جاي مناسبي نگهداري کرد. بعد از هر برنامه، وسايل بايد شسته شوند و در معرض آفتاب قرار گيرند تا کاملاً خشک شوند و گل و لاي چسبيده به آن تميز گردد و کيسه خواب را حتماً باز نموده و با استفاده از لباس آويز آن را آويزان کرد. زيرانداز، لباس گرمکن و غيره بايد در معرض آفتاب قرار گيرند تا کاملاً خشک شوند زيرا اگر اينگونه وسايل به همان صورتي که در کوهستان بسته بندي شده اند، باز نشوند باعث پوسيدگي و از بين رفتن آنها مي شود و به علاوه محل خوب براي پرورش قارچهاي مختلف مي باشند که براي پوست بدن و موي سر مضر مي باشند.

ليست وسايل مورد نياز يک برنامه کوه پيمايي: کفش مناسب کوه ، پُلار(شلوار + بلوز) ، کلاه پشمي و آفتابي ، شمع و کبريت ، جوراب 2 جفت ، بادگير (شلوار + بلوز) ، دستکش پشمي و پارچه اي ، کرم ضد آفتاب ، شلوار بلند يا کوتاه ، کيف کمکهاي اوليه، کيسه خواب مناسب فصل، عينک آفتابي ، زيرپوش 2 عدد ، طناب انفرادي ، زيرانداز، کارابين (1عدد)، پيراهن ، نقشه و قطب نما و G.p.s ، چراغ قوه ، سوت ، آب ، غذا و کوله پشتي.

وسايل و پوشاک تخصصي

پوشاک مخصوص به لوازمي مي گويند که در فصلهاي بخصوص مثل زمستان و شرايط جوي از آنها استفاده مي گردد.

1- گِتر: گِتر روکشي است که روي کفش و جوراب و قسمتي از شلوار کشيده مي شود تا از خيس شدن آنها جلوگيري کند. گِترها در حال حاضر از جنس گرتکس مي باشند که ضمن جلوگيري از نفوذ آب به داخل کفش و جوراب، از عرق کردن پا نيز جلوگيري مي نمايد و قطرات ريز عرق را از داخل پا به خارج مي فرستد.

2- بادگير: (آنوراک) بلوز و شلواري از جنس نايلون است که روي لباسها مي پوشند تا جلوي باد را بگيرد. نوع ديگري نيز وجود دارد که علاوه بر باد، آب گير يا ضد آب نيز مي باشد که فقط در هنگام باران بايد از آن استفاده نمود زيرا باعث عرق کردن بدن مي گردد. نوع جديد بادگيرها، دو طرف بيروني شلوار يک زيپ سراسري دارد تا به سادگي و بدون بيرون آوردن کفش قابل پوشيدن باشد.

3- رويه دستکش: براي جلوگيري از سرماي شديد و خيس شدن دستکشهاي پشمي پارچه اي از رويه دستکش از نوع گرتکس استفاده مي کنند اين دستکش ها بلند و دو انگشتي مي باشد و تا بالاي مچ و روي کاپشن را نيز مي پوشاند و چفت و بند محکمي نيز دارد.

4- عينک: عينکها براي جلوگيري از نور خورشيد در تمام فصول استفاده مي شوند. بهترين عينک از نوع «اولترا ويولت» ضد اشعه ماوراء بنفش مي باشد. «اولترا ويولت» در ارتفاعات بالا به خصوص هنگام عبور از روي يخچالهاي طبيعي و هنگامي تابش نور خورشيد اگر اينگونه عينک ها را به چشم نزنيم باعث آسيب ديدگي چشم مي گردد که اگر اين کار ادامه يابد فرد مبتلا به برف کوري مي گردد و در موارد شديد ممکن است باعث از دست دادن بينايي نيز گردد. يک نوع عينک ديگر نيز وجود دارد که در هنگام طوفان از آن استفاده مي کنند و تقريباً شبيه عينک غواصي مي باشد و هر دو چشم و قسمتي از بيني را مي پوشاند و دور تا دور چشم نيز پوشيده مي گردد.

5- کت و شلوار پر قو: براي جلوگيري از سرماي شديد از کتهاي بلندي که از پر قو پرشده است ، استفاده مي گردد. اين گونه کتها به سبب دو جداره بودن، مقدار زيادي هوا نيز درون آنها رفته و به عنوان يک عايق عمل مي نمايد. اين کت ضمن گرمي، سبک و هنگام جمع کردن کم حجم مي گردد.

6- جوراب پر قو: از جنس کت پر قو مي باشد و گاهي داراي زيره چرمي نرم نيز مي باشد. در ارتفاعات بالا در کيسه خواب آن را به پا مي کنند و بسيار گرم و نرم مي باشد و از يخ زدگي انگشتان پا به خوبي جلوگيري و محافظت مي کند.

7- پا نچو: شبيه باراني است و بسيار گشاد است به طوري که از سرتا زير زانو را مي پوشاند و کوله پشتي نيز به خوبي زير آن جا مي گيرد و کاملاً ضد آب مي باشد.

8- عصا يا باتوم: يکي از لوازم ضروري براي يک کوهنورد مي باشد که در هنگام صعود و فرود بسيار مؤثر است زيرا مقدار زيادي از فشار وارد به زانوها را در هر گام بر مي دارد. در هر قدم حدود 11 کيلوگرم فشار وارده به هر زانو را کاهش مي دهد و به عنوان پاي سوم کوهنورد معروف است. جديدترين نوع اين گونه باتومها از نوع تلسکوپي است که به دو قسمت تقسيم شده و در هم فرو مي روند و هر کوهنورد با توجه به قد خود آن را تنظيم مي نمايد و در انتهاي دسته آن تسمه اي وجود دارد که پيچ در آن قرار مي گيرد و محکم مي شود.

9- چادر: چادر کوهنوردي بسيار سبک است و حداکثر 3 کيلوگرم وزن دارد و معمولاً 2 تا چند نفره اند. جديدترين نوع چادر کوهنوردي بدون تيرک عمودي و بدون استفاده از طناب و ميخ است و به صورت دوپوش مي باشد. نوع ديگر آن حلزوني شکل است که در ارتفاعات بلند در مقابل طوفان و بادهاي شديد بسيار مقاوم مي باشد. در چادرهاي دوپوش هوا بين2 جداره چادر قرار مي گيرد و عايق بسيار خوبي را ايجاد مي نمايد.

10- روکش کوله پشتي: براي جلوگيري از خيس شدن کوله پشتي و وسايل درون آن به خصوص لباسها و کيسه خواب که بايد بعد از يک روز کوه پيمايي شبي را تا صبح در آن خواب راحتي داشته باشيم از روکشي از جنس نايلون ضد آب استفاده مي شود اين روکش داراي حاشيه اي نازک و داراي حالت کش مانندي است و کاملاً کوله را مي پوشاند.

وسايل سنگ نوردي (وسايل فني):

سنگ نوردي داراي وسايل بسيار زيادي مي باشد که سنگ نورد با داشتن آنها مي تواند اقدام به صعود از ديواره اي نمايد، اين وسايل عبارت اند از:

1- طناب: بعد از کفش کوهنوردي مهمترين وسيله سنگ نوردي طناب مي باشد. در سنگ نوردي سلامت و نجات هر سنگ نورد بستگي به طناب او دارد. جنس طناب از نايلن يا پرلن است و داراي پوسته و هسته مي باشد و داراي خاصيت ديناميکي بسيار خوبي است. پوسته از جنس ابريشم مصنوعي و هسته از جنس پلي آمين مي باشد ،اين طنابها به رنگ فسفري مي باشد. طناب سنگ نوردي حالت ديناميکي دارد ولي طناب غار نوردي حالت استاتيکي دارد و حالت ارتجاعي آن کم است.

فراموش نکنيد که جان يک سنگ نورد بستگي به طناب او دارد، پس از آن به خوبي مواظبت نماييد

طنابها بنابر کارايي و مورد استفاده قرار گرفتن به چند نوع تقسيم بندي مي شوند:

* طناب 3 ميلي متري: براي بند کفش معمولاً از اين نوع طناب استفاده مي کنند و همچنين در حمايت ابزار کوهنوردي از جمله بستن دسته چکش به صندلي فرود از اين نوع طناب استفاده مي شود.

* طناب 5 ميلي متري: اين طناب2 استفاده مهم دارد: در رکابهاي کوهنوردي از آن استفاده مي شود و براي گره پروسيک نيز از اين نوع طناب استفاده مي شود.

* طناب 7 ميلي متري: از دو لاي آن براي فرود استفاده مي شود ، در بلوکها و در حمايت مياني نيز از آن استفاده مي شود و در کارگاهها نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.

* طناب 9 ميلي متري: معمولا در فرود و صعود از آن استفاده مي شود البته بيشتر در فرودها مورد استفاده قرار مي گيرد و به آن نيم طناب نيز مي گويند.

* طناب 11 ميلي متري: براي صعودهاي بلند و کرده اي مورد استفاده قرار مي گيرد، در پاندولي ها نيز از آن استفاده مي شود. لازم به ذکر است که در بين طنابها ، طنابهاي 9ميلي متري به خاطر سبکي بيشترين استفاده را دارد.


محافظت از طناب : نبايد آن را در معرض نور خورشيد قرار دهيد ، از قرار دادن در روي لبه تيز سنگ و صخره خودداري شود ، با مواد شيميايي مانند صابون و غيره شسته نشود فقط با آب خالي و ولرم آن را بشوييد ، چک کردن کامل آن در هنگام جمع کردن ، به خاطر داشته باشد که عمر مفيد هر طول طناب حدود 5 سال است حتي اگر اصلاً از آن استفاده نکرده باشيم البته عمر طنابها بستگي به نوع استفاده اي دارد که از آن مي شود. (فراموش نکنيد که جان يک سنگ نورد بستگي به طناب او دارد، پس از آن به خوبي مواظبت نماييد)

2. تسمه يا نوار: براي اتصال کارابين يا به صورت حلقه در بلوکها از آنها استفاده مي گردد، يا در حمايتهاي مياني مورد استفاده قرار مي گيرد.

3. کارابين: حلقه اي فلزي است وداراي يک دهانه که باز و بسته مي شود و جهت وصل کردن 2 طناب به کار مي رود ، دهانه بعضي از کارابينها داراي پيچي است که بسته مي شود و نمي گذارد طناب از آن خارج گردد. کارابين داراي انواع مختلف: ساده، پيچ دار، D، گلابي، اتوماتيک و شکلهاي ديگر مي باشد. جنس کارابين از تتانيم تو خالي است و در مقابل فشار بسيار مقاوم ولي در برابر ضربه بسيار شکننده است. پس هميشه بايد مواظب باشيم تا ضربه اي به آن وارد نگردد و حداقل سالي يکبار مورد آزمايش قرار گيرد و از آن عسکبرداري گردد.

4. صندلي فرود: وسيله اي است که از 3 حلقه متصل به هم تشکيل شده است و با به تن کردن آن مي توان طناب را به آن وصل کرد. 2 حلقه صندلي به دور پاها بسته مي شوند و حلقه سوم به دور کمر بسته مي گردد که داراي محلي جهت وصل کردن کارابين به آن مي باشد. امروزه صندلي ها در انواع و اقسام مختلفي توسط کارخانه هاي مختلف ساخته مي شوند و يکي از ارکان سنگ نوردي در فرود و صعود مي باشد.

5. هشت فرود: وسيله اي فلزي و شبيه 8 انگليسي است که در فرود با طناب و يا حمايت مورد استفاده قرار مي گيرد البته امروزه براي حمايت از وسيله اي بنام « ريورسو» استفاده مي گردد.

6. ميخ سنگ نوردي: با توجه به جنس ديواره، ميخها داراي انواع مختلف مي باشد، از جمله: u شکل، v شکل، برگه اي، سوزني و حلقه دار، هگزان، فرند وگوه.

7. چکش: براي کوبيدن ميخ در ديواره ها و شکافها استفاده مي شود و داراي يک دسته وتنه و سر است ، همچنين در نوک آن يک سوراخ وجود دارد که براي خارج کردن ميخ از ديواره کارآيي دارد.

8. يومار: وسيله اي مکانيکي است جهت سعود سريع و مطمئن از طول طناب، اين وسيله داراي استفاده هاي مختلفي است از جمله: تيرول، صعود، حمل مجروح و بالا کش

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سراب اسپورت | اخبار ورزشی شهرستان سراب
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 304
  • کل نظرات : 231
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 119
  • آی پی امروز : 74
  • آی پی دیروز : 54
  • بازدید امروز : 86
  • باردید دیروز : 122
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 567
  • بازدید ماه : 2,657
  • بازدید سال : 20,368
  • بازدید کلی : 568,391