loading...
سراب اسپورت | اخبار ورزشی شهرستان سراب
برزگر بازدید : 582 دوشنبه 04 آبان 1394 نظرات (0)

در این ساعت از سرابجوان شاید برای بسیاری از شما که متن زیر را می خوانید اتفاق افتاده که رشته ورزشی ای را در یک باشگاه انتخاب کرده، ولی بعد از مدت کوتاهی دچار تضعیف سیستم ایمنی بدن و بیماری شده اید. 

با خواندن مطالب زیر شما اطلاعات کلی نسبت به رابطه ورزش با سیستم ایمنی بدن پیدا خواهید کرد. شما می توانید از دلایل کاهش سیستم دفاعی بدن خود در هنگام تمرینات ورزشی آگاهی یافته، و از بروز ضعف یا بیماری های مختلف در طول دوره ی تمرینی خود بکاهید يک سيستم ايمني قوي، بهترين دفاع بدني در مقابله با عفونت هاي باکتريايي و ويروسي است و در حفاظت از بدن در مقابل بيماري هايي مانند آرتريت و بعضي از انواع سرطان ها موثر است. تغذيه ي خوب، اساس حفظ توانايي هاي سيستم ايمني براي انجام اين عملکردها مي باشد.

با برداشتن چند گام کوچک مي توان عادات غذايي مناسبي ايجاد کرد و زندگي توام با سلامتي داشت.

گام اول: روز خود را با يک صبحانه ي سالم آغاز کنيد.

با مصرف صبحانه مي توان اميدوار بود که دريافت مواد مغذي مناسب براي بقيه روز با موفقيت انجام خواهد شد صبحانه اي متشکل از غلات کامل، شير و آب پرتقال مي تواند تامين کننده 100 درصد ويتامين ث ، 33 درصد کلسيم و منبعي خوب از فولات و ساير مواد مغذي براي روز باشد.

گام دوم: غلات کامل را جانشين غلات تصفيه شده کنيد.

استفاده از غلات کامل و فرآورده هاي آن، مانند نان هاي تهيه شده از غلات کامل، سبب افزايش دريافت فيبر و آنتي اکسيدان هاي محافظ است. همچنين استفاده از ذرت بو داده يا کراکرهاي تهيه شده از گندم کامل، ميان وعده هاي مناسبي براي همه هستند.

گام سوم: در استفاده از سبزي ها تنوع آفريني کنيد.

مجموعه اي متشکل از سبزي هاي رنگارنگ، ضمن زيبايي آفريني براي سفره هاي غذايي، دريافت انواع آنتي اکسيدان ها، ويتامين ها و عناصر معدني را با اطمينان همراه مي کند.

گام چهارم: ميوه هاي تازه و کامل را انتخاب کنيد.

ميوه هاي کامل، ميان وعده هاي مناسب غذايي هستند. در صورت تمايل به استفاده از دسرهاي شيرين، کافي است مقداري ماست يا شير کم چرب را با ميوه هاي تازه يا حتي يخ زده در مخلوط کن مخلوط کنيد و به عنوان دسري سالم به مصرف برسانيد.

گام پنجم: به نقش مهم انواع لوبيا در برنامه هاي غذايي توجه داشته باشيد.

لوبياها منابع خوبي از فيبر، فولات و فلاوونوئيدها هستند. در تهيه سوپ ها، سالادها، برنج و ماکاروني، آن ها را به عنوان اجزاي مکمل، مورد استفاده قرار دهيد.

گام ششم: به قارچ ها به عنوان گنجينه هاي پنهان طبيعت نگاه کنيد.

گرچه قارچ ها به دليل وفور مواد مغذي به راستي گنجينه پنهان طبيعت هستند، اما اغلب، آن چنان که شايسته است مورد توجه قرار نمي گيرند. قارچ ها بعضي از ويتامين هاي گروه B، مانند پانتوتنيک اسيد، ريبوفلاوين و نياسين را مي توانند تامين کنند. سلنيوم و ارگوتيونئين(ergothioneine)، که آنتي اکسيدان هايي مهم هستند و نيز ويتامين D از طريق قارچ ها قابل تامين است؛ گفته مي شود 4 تا 5 عدد قارچ، مي تواند تا 15 واحد بين المللي از اين ويتامين را تامين کند.

پتاسيم که عنصري بسيار مهم است نيز، به راحتي توسط استفاده از قارچ ها تأمين مي شود.


فردی که می خواهد ورزش را شروع کند؛ قبل از تمرین باید قابلیت های جسمانی او ارزیابی شود تا "از نتایج آن و هدف وی از ورزش"، برنامه تمرینی مناسبی مختص او طراحی گردد. ارزیابی ها از چند روش انجام می شود. از جمله ارزیابی قدرت عضلانی، توان، سرعت، چابکی، انعطاف پذیری و... 
یکی دیگر از روش های متداول برای سنجش قابلیت های جسمانی، ارزیابی استقامت قلبی عروقی است که با استفاده از اندازه گیری حداکثر اکسیژن مصرفی یا حداکثر ضربان قلب یا غلظت لاکتات خون انجام می گیرد. 

و اما ارتباط ورزش با سیستم ایمنی بدن!
بسیاری از محققان اعتقاد دارند تمرینات سبک و ملایم احتمالا باعث تقویت سیستم ایمنی، و تمرینات شدید در دراز مدت منجر به آسیب پاسخ های سیستم ایمنی نسبت به عوامل بیماری‌زا می گردد. از طرفی این تمرینات با تخریب‌ بافت عضله از طریق افزایش درد، کوفتگی و التهاب به‌ طور غیرمستقیم نیز باعث‌ تضعیف سیستم ایمنی می‌گردد. 
البته بیش‌تمرینی نیز یکی از عوامل افت عملکرد این سیستم است. *بیش تمرینی به عدم تعادل بین میزان تمرین و استراحت گفته می‌شود*
بطور کلی اسید لاکتیک با مکانیسم‌های واکنش ایمنی نسبت به فعالیت ورزشی رابطه مستقیم دارد! زیرا تولید اسید لاکتیک باعث افت pH می‌شوند. 
هورمون‌های استرس‌زا مانند کورتیزول نیز از عوامل سرکوب ایمنی و کاهش مقاومت در برابر عفونت پس از دوره‌هاي طولاني‌مدت تمرينات ورزشي شديد به شمار می‌روند.

تحقیقی نشان داد، حدود 8 هفته تمرین شدید مقاوتی، بر شمار گلبول های سفيد، كورتيزول و لاكتات تاثیر میگذارد. بنابراین چنین ورزشکارانی احتمالا" نسبت به بیماری‌های عفونی یا مشکلات تنفسی حساسیت بیشتری نسبت‌ به افراد غیر ورزشکار خواهند داشت. (تأثیر 8 هفته تمرینات مقاومتی با شدت‌‌های مختلف بر عملکرد سیستم ایمنی مردان تمرین نکرده- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی گیلان)
____________________________________________________
*آگاهی کلی از برنامه تمرینات ورزشی
زمان تمرین بستگی به شدت فعالیت دارد. در فعالیت های سبک یا متوسط، سه روز در هفته به مدت 1 تا 2 ساعت تمرین احتمالا می تواند مناسب باشد. مربیان باید برای تعیین شدت مطلوب تمرینات ورزشی بسیار دقت کنند تا با رعایت آن اجرای ورزشی به صورت بهینه درآمده و از بروز سازگاری‌های منفی، آسيب و تضعيف عملکرد ايمني پیشگیری می‌کند.

در تحقیقی دیگر توصیه شد برای جلوگیری از اختلال در عملکرد سیستم ایمنی دقت نظر بیشتر در تجویز جلسات تمرینی بیش از یک نوبت در روز شود. (تأثیر یک و دو جلسه تمرین ترکیبی استقامتی – مقاومتی بر توزیع مجدد زیرگروه های لکوسیتی خون مردان ورزشکار- حرکت 1387) 

 هر آنچه که میخواهید از ما بپرسید

 

ضعف سیستم ایمنی بدن , سیستم ایمنی بدن , سیستم ایمنی , نقص سیستم ایمنی , بدن , علت ضعف بدن ,

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سراب اسپورت | اخبار ورزشی شهرستان سراب
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 304
  • کل نظرات : 231
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 119
  • آی پی امروز : 353
  • آی پی دیروز : 49
  • بازدید امروز : 522
  • باردید دیروز : 87
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 609
  • بازدید ماه : 3,682
  • بازدید سال : 21,393
  • بازدید کلی : 569,416